Digital Marketing Specialist | Altruist med Entreprenant Mindset

Innovation & Entreprenørskab

Innovation refererer til processen med at introducere nye ideer, metoder, produkter eller tjenester, der medfører positiv forandring og forbedring. Det involverer kreativ tænkning, problemløsning og implementering af nye løsninger for at imødekomme eksisterende eller nye behov.

Innovation kan forekomme inden for forskellige områder, såsom teknologi, erhvervsliv, videnskab og sociale sektorer.
Succesfuld innovation kræver ofte samarbejde, tilpasningsevne og risikovillighed. Det spiller en afgørende rolle i at drive fremskridt, fremme økonomisk vækst og forbedre livskvaliteten.

Innovation skaber værdi for andre ved at løse et problem eller dække et behov.

Entreprenørskab handler om at finde eller skabe muligheder og udnytte dem. Innovation og entreprenørskab hænger ofte sammen og handler om at finde eller skabe muligheder og udnytte dem med det formål at skabe værdi på en ny måde. Entreprenørskab består i at der skabes en virksomhed eller en organisation.

En mere omfattende definition af entreprenørskab forbinder innovationen og det at skabe en organisation. Her skal entreprenørskab forstås som det at skabe en organisation der iværksætter innovation. Entreprenørskab er dermed det at gennemføre innovationen til værdiskabelse.

Et eksempel på entreprenørskab er, når en entreprenør opdager, at der mangler noget i samfundet og starter en organisation, der leverer løsningen på problemet. Det kunne fx være en entreprenør der opdager, at mange festivalgæster lugter og er snavsede efter et par døgn – og derfor sælger en løsning på dette problem til en festival.

Der er 1.000-vis af andre virksomheder der gør som I gør, men hvorfor er I specielle? Hvad er jeres styrke? Hvordan skiller I jer ud?

Vi skal kigge indad med Why?

Simon Sinek har skabt The Golden Circle (den gyldne cirkel), som han præsenterede på sin første TED Talk i 2009. Idéen kalder han “start with why”.

Jeg arbejder med udviklingsprocesser, Design Thinking, UX design, Kunderejser, Idegenerering, Prototyper og Implementering.
Jeg kan hjælpe jer med evnen til at tænke og handle kreativt.
At komme ud af hamsterhjulet.
Tænke rigtigt ud af boksen.

IMG_2850

Løvens hule

Et samarbejde mellem 3 skoler, hvor eleverne brugte et par uger på at finde på noget innovativt. Et hul i markedet. Red ocean kontra Blue ocean.

Allerførst skal man have det rigtige mindset. Jeg starter derfor altid med at undervise om Entreprenant Mindset.

“Entreprenant Mindset handler om at tage ansvar.
Det er både selvledelse, men også samarbejde med andre.
Gør det muligt at tænke og agere proaktivt og entreprenant.
Evnen til at kunne reflektere over egne og andres behov for selvudvikling, samt indsigt i egne og andres personlige og interpersonelle kompetencer.
Viden og forståelse, færdigheder og kompetencer til et entreprenant mindset.”

Jeg har gennemgået emner som:

  • Proaktiv kontra Reaktiv.
  • Pay it forward; Hvor det handler om at spille hinanden gode.
  • Mental sundhed; Gør mere af dét, der lader dine batterier op.
  • Indflydelsescirkel; Hvad kan du gøre noget ved og hvornår skal du holde kæft?
  • Den Følelsesmæssig Bankkonto; tillid i en relation.

Build, Measure, Learn

De har også arbejdet med innovative opgaver som “Ja og …” hvor reglen er nem at forstå, men svær at praktisere. De må kun sige ja. Uanset hvad den første i gruppen foreslår, så skal den næste sige: “Ja, og… (og dermed bygge videre på det første ja)”.

Sarasvathys principper for effectuation. Innovationsfaserne. Lean Startup. Idegenereringsprocesser.

Business Model Canvas. Divergent- og Covergent tænkning. Double Diamond. 

Brainstorm. Idérotation. Idébooster. Sortéring. Prototype. Test af idé.

Så har de været gennem hele Design Process. Første gennemløb af Build, Measure, Learn.

Pitch

Alle elever og studerende blev også undervist i Pitch, inden de skulle foran dommerne.

Alt er en pitch. For at opnå det vi gerne vil, skal vi pitche en idé. Om man gerne vil have flere lommepenge, eller gerne vil blive en time længere oppe. Om man gerne vil score en kæreste eller om man sidder til en jobsamtale. Vi har et ønske og noget vi gerne vil opnå. Vi skal overbevise den anden part, om det er en god idé.

  • Find én vinkel – fortæl én historie.
  • Oversæt indforståede ord og begreber, så alle kan følge med.
  • Husk, at mange hjerner bedst forstår og husker i billeder. Mal et billede af din virksomhed med dine ord. Oversæt situationer eller emner til billeder, som tilhørerne kan relatere til og føler tryghed ved.
  • Gør dit produkt så enkelt som muligt. Du skal kunne forklare på en sætning, hvad det her går ud på. Så er du altid klar til at sælge.
  • Du kan ikke fortælle alt, så vælg og prioritér.

Dommerpanelet og vinderne

Det er faktisk ret simpelt…

Det vigtigt at have en solid strategi, der differentierer jer fra konkurrenterne og engagerer jeres målgruppe i jeres brand.

e0ac5-4-1buildmeasurelearnloop-2